Van Baarsen

De Parallelweg in Koog aan de Zaan: een grote puzzel

Water

Water

Duurzaamheid

Innovatie

Overig

location icon

Locatie

Koog aan de Zaan

electric

Dienst

Water

avatar

Opdrachtgever

time icon

Jaar

Het begon met een ontwerpopdracht, maar werd uiteindelijk een uitdagende uitvoeringsvraag: aan de Parallelweg in Koog aan de Zaan moet een oude waterleiding van ongeveer een kilometer lang vervangen worden. Dat gaat niet zonder slag of stoot! Projectleider Mart weet daar alles van.

"We zijn vorig jaar, tijdens de ontwerpfase, begonnen met proefgleuven graven”, begint Mart. “Oude tekeningen kloppen vaak niet, dus het was essentieel om de exacte locatie van alle leidingen te achterhalen. Vervolgens hebben we plannen gemaakt, wat zo’n halfjaar tot driekwart jaar in beslag nam, inclusief overleg met verschillende gemeentelijke afdelingen, onder andere over verkeer, bestrating en bomen."

 

Aan vervanging toe

“De waterleiding die we onder handen nemen, komt uit 1933”, vertelt Mart verder. "De leiding is aan het roesten en is al een paar keer lek geweest. Ons doel is om 700 meter van deze leiding te vervangen. Bij een korter stuk van 300 meter kunnen we de diameter verkleinen, waardoor we de oude buis kunnen behouden en er een nieuwe kunststof leiding doorheen kunnen trekken."

 

Bereikbaarheid
Mart legt uit: “Het is qua omgeving een heel lastig project, want er is weinig ruimte. Er loopt een provinciale weg met twee banen voor beide rijrichtingen, en dan heb je een heel smal bermpje en daar staan boompjes in en een heg. En dan direct daarnaast heb je een parallelweg en daar staan huizen aan. Maar die weg is zo smal, dat het eigenlijk te krap is. Bovendien moeten die huizen bereikbaar blijven.”

Hij vervolgt: “We hebben nu één rijrichting afgesloten van de provinciale weg en die auto’s rijden nu tegengesteld op de andere rijbaan. De rijbaan hebben we in secties afgesloten. Die mag niet in z’n geheel afgesloten worden want dan kunnen mensen niet meer bij hun huizen komen. Bij de parellelweg houden we de parkeervlakken en het trottoir open, zodat er altijd een brandweer of ambulance doorheen kan.”

 

 

Van groter belang

Behalve deze logistieke uitdagingen, stuitte het project ook op regels rondom de CO2-uitstoot omdat het zich dicht bij een Natura 2000 gebied bevindt. Mart vertelt: "In het begin dreigde het project te stranden vanwege deze uitstootnormen, maar uiteindelijk kregen we vrijstelling omdat de vervanging van de waterleiding als van groter belang werd beschouwd.”

 

 

Houten palen

“Waar we ook nog mee te maken hadden, was het feit dat de huizen allemaal op houten heipalen staan. Als je de grondwaterstand gaat verlagen, komen de koppen van die palen vrij en dan kan het gaan rotten. Dus we moesten iets bedenken waardoor we in zo’n kort mogelijke tijd het grondwater wegpompen.”

Hij vertelt over de oplossing die is gevonden: “Op de asfaltbaan lassen we alle buizen aan elkaar, per stuk van 150 meter, en die ligt dan langs de rand van de sleuf die we gaan graven. Tijdens het lassen is dat makkelijker: dan heb je meer ruimte. De lassers hoeven ook niet in de bagger te liggen en er is geen kans op instorten. Maar die lange pijp moet natuurlijk wel in de grond getild worden en daar zijn vier kranen voor nodig. Dat maakt het iets lastiger.”



 

Puzzel leggen

Al met al veel uitdagingen dus, maar daar haalt Mart juist plezier uit. “Ik vind het leuk om iets te bedenken wat niet standaard is en om ieders belangen in de gaten te houden. Hier moesten we een werkwijze bedenken die paste bij de kaders van de omgeving en alle andere factoren. Die puzzel leggen, dat vind ik mooi om te doen."

Alle projecten